lauantai 14. huhtikuuta 2018

Keimolan uusi reittisuunnitelma

Kirjaanpa minäkin ajatukseni Keimolan suunnitellusta kenttäuudistuksesta. En ole osakas, joten en pääse kuulemaan, mitä asiasta päättävät yhtiökokouksessa miettivät. Näen myös vain otsikot Keimolan verkkosivujen osakkaiden keskustelualueen nostossa etusivulla. Vilkasta keskustelua näytään käyvän otsikolla "Hallituksen ylilyöntejä".

Mistä siis on kyse?

Golfkenttäarkkitehti Tilander on saanut toimeksiannon nykyaikaistaa Keimolan kenttiä, ja hän on laatinut runkosuunnitelman. "Reittisuunnitelma pohjautui molempien kenttien nykyisiin väyliin, mutta arvioi kokonaisuutta pelaamisen turvallisuuden, siirtymien pituuden, yhtiön maa-aluiden käytön, pelaamista haittaavien näköesteiden, pelinopeuden parantamisen, myönteisen pelikokemuksen ja talouden realiteettien näkökulmasta."

Katsoin reittisuunnitelman esittelyn YouTube-videolta, ja täytyy myöntää, että heti aluksi se vähän hätkäytti. Että näin isoja muutoksia! Mutta  mitä pidemmälle videota katsoi, sitä järkevämmiltä uudistukset tuntuivat. Nimenomaan pelattavuuden ja turvallisuuden näkövinkkeleistä. Ja uudistumisen ylipäänsä.

Ensijärkytys oli Kirkan ykkös- ja kakkosväylät. Kakkonenhan häviää kokonaan entiseltä paikaltaan! Mutta entä sitten?

Ykkösväylän ongelmahan on ollut se, että pitkälyöntisillä (ei minulla) on ollut vaarana lyödä harhautunut pallonsa parkkipaikalle. Nyt siis väylä suuntaakin poispäin, entisen kakkosväylän yli. Hyvä uudistus siis turvallisuuden kannalta.

Uusi kakkosväylä poistaakin sokkoväylä kolmosen ongelman, joka on myös ollut punaisilta selvästi liian lyhyt par-4. Nyt siitä tulisi siis aika lyhyt Par-3, etutiiltä 105 metriä. Uusi seiskaväylä näyttää hyvin mielenkiintoiselta. Väylän 15 "ristiinkulkeminen" poistuisi, mikä myös nopeuttaa pelaamista ja lisää turvallisuutta. Jne. Jne.

Käykää itse katsomassa video, jos ette vielä ole sitä nähneet. Siitä saa hyvän käsityksen ehdotetuista uudistuksista. Tässä otos Kirkan 1-7 väylistä.



Saraksella muutoksia olisi vähemmän kuin Kirkalla. Mutta esimerkiksi kakkonen ja kolmonen muuttuvat huomattavasti. Kolmoselle tulee pelottavan näköinen jättivesi.... Samoin uudelle 15-väylälle. Siellä veden yli lyödessä matkaa etutiiltä on 130 metriä, mikä kuulostaa aika haastavalta. Kiertämään tietysti pääsee.

Jonkin verran tuntui, että monella väylällä etutiitä oli tuotu turhan paljon eteenpäin. Mutta toisaalta olen valittanut, että harvoin pääsee kakkosella päälle, jotta pääsisi par'ia tekemään. Onhan tutkittu, että hyvin moni joutuu pelaamaan kenttiä liian pitkinä omille lyöntipituuksilleen. Ja kuka kieltää peruuttamasta taaksepäin tiiaamaan.

Siirtymisiä oltaisiin monessa paikassa lyhentämässä, mikä lienee kaikkien mielestä hyvä ajatus.

Videolla kerrotun mukaan tarkoitus on tehdä nämä muutokset hitaassa tahdissa ilman ylimääräisiä kustannuksia osakkaille. Lähinnä koituu jotain haittaa pelaamiseen tietyillä väylillä vuorotellen, eikä koko kentällä kerrallaan.

Saa nähdä, miten yhtiökokous suhtautuu uudistuksiin. Hiukan skeptinen olen....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti